szorongás

Szorongás

A szorongás az élet természetes része. Általában negatív jelentéstartalommal ruházzuk fel, pedig sok esetben szolgál minket.

Bizonyos teljesítményhelyzetekben növelheti a produktivitásunkat, gondoljunk csak versenyhelyzetekre, sportra vagy munkahelyi szituációkra; de stresszhelyzetekben vagy ismeretlen kihívásokkal szemben is segítheti a helyzetkezelésünket. Akkor áll fenn probléma, ha túlzott mértékben van jelen vagy állandósul. A hosszú távon fennálló szorongás növelheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, alvászavarokhoz, depresszióhoz, pánikrohamokhoz, szociális visszahúzódáshoz vezethet, illetve gyakran következnek belőle munkahelyi problémák és kapcsolati nehézségek.

Érdemes segítséget kérned, amennyiben észleled a szorongás tüneteit:

  • tartóssá válik, és úgy érzed, egyedül nem tudod legyőzni

  • hatással van a mindennapi tevékenységeidre, mint például a munkádra, a kapcsolataidra, az alvási szokásaidra vagy az étvágyadra

  • testi tüneteket okoz, pl. szívdobogás, légszomj, gyomorpanaszok, fejfájás

  • szokatlan viselkedési mintákat idéz elő, pl. túlzott aggodalom, pánikrohamok, elkerülő viselkedés

  • ha rontja az életminőségedet, és akár erre felhívják a figyelmedet a családtagjaid, barátaid, munkatársaid is

Bizonyos gének jobban hajlamosíthatnak minket érzékenyebb érzelmi reakciókra stresszhelyzetekben, tehát ennek a bonyolult érzelmi reakciónak hátterében biológiai folyamatok zajlanak, a hajlam genetikailag meghatározott lehet. Viszont fontos tudni, hogy a szorongás számos módon kezelhető. Különféle stresszkezelési technikák, relaxációs módszerek, kognitív viselkedésterápia, mindfulness gyakorlatok sora áll a rendelkezésedre, hogy segítsenek javítani az életminőségeden. Akár öröklött a hajlamod akár szerzett, az a Te döntésed, hogy szeretnél-e rajta változtatni. Tedd meg ezt a lépést saját magadért, és kezdd el újra kontroll alatt tartani az életedet.